Efterlysning och svar

Karisma
Daterat: Torsdagen den 7:e september 2006 kl 21:13Läst: 3 gånger
Jag önskar önskar Önskar att jag hade något sånt där som fäste folk vid mig,
så som vissa har saker som fäster mig..
Oftast är det inte något särskilt, det är bara ett Det som gör att man fastnar,
kanske har det någonting med det där ordet Karisma.
väldigt vacker ord, det kan väl inte vara svenskSvenskt?
vårat språk är för lagom för att ha ord som karisma,
smörgåsbord och jantelag är svenskarnas svenskord,
och det skulle ju t.o.m en döv höna höra att karisma och jantelag rimmar jävligt illa.
Nu blev jag bra sugen på att veta var det kommer ifrån,
var gör man sånt?
Kanske är något framtida för mig, ordvetare eller dyl.
Jag har ju alltid sagt att jag ska ha ett sånt jobb som ingen vet att det finns,
och ordvetare är väl ett sånt?
Eller så triksar jag till det och kallar mig karismatiker istället,
bara för att, liksom.

Men tja, det får väl helt enkelt visa sig. Karisma kommer jag aldrig få iallafall..
eller, det beror iofs på. Är det inställningen som påverkar mest (som jag just nu inbillar mig att jag tror) kan jag i princip bestämma mig för att jag är karismatisk, och där med bli det..
kanske skulle testa det.. men först
1, Ta reda på var ordet Karisma kommer ifrån.
(säkert latin nu när jag tänker efter.. undrar vad för mysigt det kan betyda på latin)
2, Ta reda på vad Karisma betyder.

Sen ska jag bli fin och vacker och karismatisk.
(Av mig @ helgon.net)

.................... K21 från Vingåker i Södermanlands län, Igår kl 18:38(Obesvarat)
Tjohej. Gurrap här, eh, jag läste din dagbok om Karisma och gillade den. Om man undrar var ett ord kommer ifrån så kollar man ju i en etymologosk ordbok, tyvärr lite dåligt med sådana online, men jag hittade en etymologisk härledning till det engelska Charisma här: http://www.websters-online-dictionary...

(Svar @ helgon.net)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback