De tre bockarna Bruse

Jag hittade den här gamla klassikern i ett dokument i morfars dator,
bara måste ju publicera den då :)

De tre bockarna Bruse.Tre bockar skulle gå upp till fäboden för att äta sig feta.  För att komma dit måste de gå på en bro över en å. Där bodde ett farligt troll, som kunde ta och äta upp dem. Men bockarna gav sig iväg. På bron gick den minsta lilla bocken Bruse över först.  Tripptripp, tripptrapp, trippetitrapp, lät det.  Då hördes ett rysligt vrål under bron. Vem är det som trippar på min bro? Vrålade trollet. Det är bara den minsta bocken Bruse, svarade bocken. Hans röst var så fin och tunn. Då kommer jag och tar dig och äter upp dig, skrek trollet. ”Nej, o, gör inte det! Vänta till höst, då är jag mycket fetare än jag! ” Så fick han gå. Den andra bocken kom gående. Tramp, tramp, trampelitramp, lät det. Trollet vrålade igen, ännu värre:

vem är det som trampar på min bro ?

”Det är bara jag, den mellersta bocken Bruse” jag ska ta dig och äta upp dig, morrade trollet.

”Då tycker jag att du är dum. I höst är jag fetare. Min storebror kommer snart och han är större än jag!” 

Trollet knotade och knorrade men lät bocken gå. Plösligt skakade bron av tunga steg: Klamp, klamp, klampetiklamp. Trollet tog i så mycket han kunde och vrålskrek: Vem är det som klampar på min bro, skrek han. ”Det är jag , den stora bocken Bruse” Jag kommer och tar dig, tjöt trollet. ”ja, gör det du. Du ska nog bli mätt.” Trollet rusade fram ur sitt gömställe och upp på bron. Men där stod bocken med huvudet nerböjt och när trollet kom, stångade han till trollet så det flög högt upp luften och sedan pladask ner i den forsande ån! Där tog vattnet hand om trollet och skjutsade ut honom långt ut i havet. Där sitter nu trollet på en liten ö och tuggar tång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback