Mitt sommarlov <33

Mitt sommarlov

Var jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Då är man ledig hela långa dan
Och alla människor vill ut på landet
Och nästan ingen vill gå kvar i stan


Mitt sommarlov
Var jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Med bad och sol och jordgubbar och glass
Tänk när man springer barfota i gräset
Och humlor surrar kring i solens gass


Och jag ska önska mig många soliga dagar
Så det blir varmt i vattnet i vår vik


Mitt sommarlov
Var jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Med alla blommorna på grönan äng
Man står och ser på hästarna i hagen
Och vet att inget är som sommaren
Och vet att inget är som sommaren






Ja, nu har väl ändå sommarlovet börjat på riktigt? Även fast det var i Tisdags
skolavslutningen höll hus (eller tak om man gillar pappa-humor) är det först
idag det riktigt känns att det är lov. I alla fall för mig. Hela förra veckan var
ett töcken av en massa ovardagligt så i alla fall för mig börjar lovet idag. Men
för att ge sommarlovs-starten någon som helst rättvisa tänkte jag ändå beskriva
förra veckan. Den inleddes med att jag c:a 07:20 gav mig iväg hemifrån med
destination skola. Inget konstigt med det egentligen om det inte hade varit för
den 20 kilo (tror jag) tunga packningen jag hade på ryggning. Det var en packning
som var i fjällvandrarstorlek och -innehåll. Med anledning av den stora
fjällvandringen jag och min klass (eller ja 20 skolkamrater) ska genomföra 20-28
Augusti i år var det nu dags att träna. Träningen var lagd i Fjällnora så runt klockan
10 bar det iväg med buss ut dit. Efter lite missöden (vi råkade missa busshållplatsen
så vi fick ta nästa buss tillbaka en hållplats) var det dags att börja promenaden,
eller vad man nu ska kalla den. Den är ju inte sådär jätteintressant att beskriva i
detalj men jag kan säga att det var inte med vana steg man tog sig ut i terrängen,
med den tunga packningen och i den hettan! Jag vet inte riktigt hur läraren hade
planerat i och med att det inte fanns En Enda möjlighet att fylla på vatten under
hela vandringen och vi var ute i sex timmar. Det sänkte helhetsupplevelsen ganska
rejält. Men i det stora hela gick det nog bra, både för mig individuellt men också för
gruppen. Man anpassade sig, de som kunde hjälpte de som behövde och det hela blev
betydligt mindre gnälligt än vad jag väntat mig. Men som vi rusade mot vattenkranarna
när vi kom till tältplatsen! Jag drack en halvliter på några sekunder och under kvällen
drack jag säkert 1-1,5 liter till. Det är inte illa med tanke på att jag aldrig dricker mellan
måltiderna annars... Kvällen fylldes med kajakpadling (eller kanadensare-padling
kanske det heter?). Det var i alla fall otroligt ångestfyllt för mig men till sist tog jag mig
ner i den där jävla båten. Är rädd att min medpassagerare fick göra största delen av
jobbet under själva färden, men det är inte mycket att göra åt. Det blev en ro- och
tankefylld tur med diverse lekar och snålskjutsandes och efter 2 timmar och 45 minuter
(läraren sa att det skulle ta c:a en timme) var vi iland precis lagom tills det att solen
gick ner 21:49. Då blev det grill (quornfilé på hårdbröd med paprikaost är numer
ett substitut till korv, bröd och ketchup) och såntdär mys och sen kröp jag in i
några vänners tält då min tältkamrat ville sova men inte jag. Där pratades det om en
massa olämpligt (vi glömde att det var tältduk och inte ljudisolerad vägg X antal gånger),
åts en massa olämpligt och skrattades åt en massa lämligt. Runt midnatt (tror jag,
har absolut ingen koll egentligen) kröp jag dock ner i min sovsäck på klädd: Underställ,
T-shirt, microfleastetröja, träningsoverall, sockor och mössa. Jag var nog den enda som
svettades när vi blev väckta runt 7-snåret. Då blev det frukost, lunchtillagning,
påklädning och packning inför en såkallad dagstur. Det var en lite kortare tur (5 km typ)
med betydligt lättare packning. Den promenaden var helt underbar och jag tror inte
att någon gnällde :) Lunch intogs på klipphäll med utsikt över vattnet. Vad för vatten
 det är har jag ingen aning om. Min geografiska kunskap ligger på ungefär 0.
Efter den begav vi oss i ganska rask takt tillbaka till tältplatsen för att ta ner tält, packa
ihop och göra oss i ordning för att ta oss upp till busshållplatsen igen. Den
promenaden var dock inte alls att leka med, mina stenhårda axlar och nacke
ville allt annat än få den tyngden på sig igen och med sönderspruckna fötter
Och en krampande bröstkorg blev det allt annat än en lek. Men det var bara att bita
ihop och efter 3 kilometer var vi framme. Jag kan säga att jag inte var ensam
om att fortfort knäppa av migg ryggsäcken och bege mig in i skuggan. Jag tycker
allvarligt synd om de som fick dela buss med oss 20 svettluktande ungdomar ända
 in till Uppsala, men vad kunde vi göra? Värmen var iofs inte något som gjorde
det hela till någon fördel. Och jag antar också att det inte direkt var uppskattat när
man kom och satte sig på torget i skolan, helt okapabel att ta sig för något, så jag satt
där och stank istället. Uppenbarligen var jag ovanligt tyst eftersom några frågade om
jag behövde första hjälpen när jag inte kom med värsta redogörelsen det första jag
gjorde. Nåja, jag satt där i alla fall och var allmänt dusch-sugen men då mina
vänner gått för att handla mat tänkte jag var snäll och vänta på dem. Dock gick det
längre och längre tid och jag blev surare och surare för varje minut som gick.
Jag ville ju liksom väldigt gärna duscha o göra mig ordning inför skolavslutningen
utan att stressa. Så när de till slut kom efter att jag bad en annan vän att hälsa
dem att de kunde skynda sig om hon mötte dem var jag lätt och lagomt irriterad.
När det dessutom visat sig att en av dem inte tagit ut sina grejer från lärarrummet,
och antagit att lärarna skulle stannat där hela kvällen, och hon begärde att vi
skulle hjälpa henne att ordna upp det hela blev det för mycket och jag tog min
kasse och gick, utan dem. FYFAN vad det var skönt att duscha!! Jag stog där hur
länge som helst och tvålade/schamponerade in mig ett flertal gånger. Dessutom
lyckades jag få ut lite av stelheten i nacken genom att duscha extremt varmt länge
på de ömma punkterna. Fy så skönt det var. Efter påklädning, sminkning och annat
kvinnligt tjafs var det så dags för den årliga skolavslutningen på taket. Och ja, vad
kan man säga? Våran skola är verkligen söt =) Tycker det är helt fenomenalt kul
att de samlar oss på taket av skolan för att sjunga sommarlåtar, ge ut medaljer och
tacka för i år och så vidare. Sen att sånginsatsen var extremt bristande hos vissa,
och att en del av gästerna (självklart de omogna ettorna och deras utomstående vänner)
betedde sig extremt illa behöver man inte prata så högt om. Så efter att vi haft en kort
samling i klassrummet för att få betygen och ta sommarlov på riktigt hade vi alltså
sommarlov. Det skulle firas med middag mellan mig och de närmaste klasskamraterna.
Något som visade sig vara lättare sagt än gjort. Dels var det ju dagen före helgdag
(nationaldagen) så det var extremt populärt att gå ut och äta på någon av
estaurangerna med utservering, och dels fanns det de som hade ekonomiska
begränsningar så hittade vi en restaurang med platser var det ändå inte säkert att
det gick för sig. Efter överjävligt många om och men slutade det i alla fall på den
grekiska restaurangen Tzatsiki med uteservering precis vid fyrisån. Mycket trevligt!
Blev att ta 22-tåget hem och bli hämtad i Örbyhus. Kan garantera att
jag sov gott sen, somnade på stört.

Och nu tror ni säkert att jag tog tillfället i akt och sov länge länge på
nationaldagsmorgonen/förmiddagen. Med tanke på den ringa sömn jag fått
under skolåret, hur stressad jag varit osv. Men nej, O nej. Tror ni jag kan låta
den "traditionsenliga" nazimarchen i Sthlm gå ostörd? ALDRIG! Därför blev det
att vakna klockan 8 för att bege sig mot huvudstaden klockan 9. På vägen dit
fick jag besked att jag blev tvungen att genomföra demonstrationen ensam,
men det är inget som hindrat mig innan så. Klockan 11 var jag på
södermalmsplan (tror jag den heter. ligger vid slussen i alla fall) och det
hela inleddes med talare och lite musik. Det var hiskeligt varmt och jag var
redan där törstig, men jag tordes mig inte på att smita iväg och köpa dricka
så jag höll ut. Runt 15-20 över gick vi så iväg ut mot hornsgatan alla 1000
demonstrationssugna människor för att skrika oss hesa.Härligt var det må
jag säga! Dock känns det alltid lite obehagligt med AFA som har en förträfflig
teknik på att sprida ut sig och höras genom en hel demo, trotts att det inte är deras.
Samma sak hände idag, de fullkomligt tog över NMR. Tyvärr var han med megafon
någon slags debutant som inte visste alls hur slagorden lät, rent rytm-mässigt så
han fick inte mycket gensvar. Men ja, det var som sagt skoj ändå :D Blev lite
pride-parad känsla att gå i gassande solskenet på Hornsgatan och sådär.
Var skönt att komma fram till medis och sätta sig i skuggan och lyssna på lite
schysst musik och en del duktiga talare. Runt 12-12:30 var hela grejen slut och
det var tänkt att jag skulle ta mig ner mot stan och inhandla shorts och sandaler.
 Jag tog mig till slut ner på stan (gick mot globen först....) men något inhandlat
blev det inte. Jag var helt lam och fick inte ett dugg vettigt gjort, lallade runt
lite för mig själv ett tag utan varken mål eller syfte så jag tog mig själv i kragen
och gick till Hemköp köpte bröd och banan och gick och satte mig i skuggan i
kungsan istället. Vad har de gjort med kungsan föresten?! Ser ju helt förfärligt
ut med de där tälten och mat kan man faktiskt få på andra sätt! Nåja, jag satt
där och åt, drack och konverserade med en kladdig 2-åring ett tag. Kändes
rätt skönt efter en sån "hård" demonstration. Där satt jag och bara softade tills
träsmaken började nalkas och jag gick till pocket shop och handlade böcker istället.
Så Emma, boken är i alla fall inhandlad nu! :) Sen blev det dags för att bege
sig mot Knivsta där vi skulle grilla med ena Amnesty-gruppen hos en av
gruppmedlemmarna. För ovanlighetens skull gick hela resan som planerat
och vi hittade ganska direkt till hennes bostad, trots i princip fullständig frånvaro
av tidigare erfarenheter av Knivsta. Väl där tog det inte lång tid innan grillen hade
"tänds" (det var någon high-tec pryl som inte brann utan tändes med en el-gaffel typ)
och våra grönsaksspett var ditlagda. Åh vilken härligt god sommarmiddag det blev,
men värsta friska hemmagjorda potatissalladen. Och helt traditionsenligt grillad
chokladbanan med glasstill efterrätt. MMMMMMH!!!!! säger jag bara.
När vi var fullproppade och hade pratar igenom oss X antal ämnen stod kubbspel
på schemat. Tyvärr hade jag oturen att vara med det förlorande laget (vad det beror på
har jag ingen aning) båda matcherna, men jag blev inte sur för det. Sen
återgick vi till trädgårdsmöblerna, tog fram cider, öl och nötter och fortsatte prata.
En mycket trevlig kväll :) Även idag blev det till att ta 22-tåget hem och bli hämtad i Örbyhus.

Torsdagen var full av intetsägande tidsfördriv, därför säger jag just ingenting om den.

Fredagen där emot bar jag, efter flera grubblerier, iväg mot sthlm och
kerö där jag spenderande hela helgen. Låg i princip i skuggan hela
helgen, och gjorde jag inte det låg jag i sängen.... eller var ute med
hunden. Var hur skönt som helst! Blev dock inget bad denna gång,
trots tjat från vissa^^ men jag har ju som sagt hela sommaren på mig.
På väg hem i går, Söndag, gjorde jag ett uppehåll i Uppsala där jag gick
på café, eller ungdomens hus med lite folk och lyssnade på musik.
Där fick jag erfara hur konst verkligen kan vara relativt då jag kom på
mig själv att tänka att det var mer konst när en kille satte på sig skorna
(iofs på ett väldigt lustigt sätt och under märkliga omständigeter) än
när en ung tjej stod och framförde sina egenhändigt producerade låtar.
Mycket intressant om du frågar mig.

För övrigt funderar jag på att börja spela nyckelharpa,
och på att klä på mig och gå och bada nu.

VÄRME!!!

Kommentarer
Postat av: läraremma

Och kanske läst vid det här laget - själv vill jag resa till Kongo... och den var bra trots att den inte var en trad. Johanna nilssonbok - tycker jag

2007-06-15 @ 17:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback