Jag? Vis? Tydligen!

112743-45


Min enda visdomstand har börjat bryta sig upp från sina gömmor. Det syns numera ett litet rött hål i mitt annat rosa tandkött. Det känns ganska halvkasst. Jagmenar, alla får problem med sina visdomständer, och varför skulle jag vara ett undantag? Jag har ju redan opererat bort en eftersom "puppan" den låg i var för stor. Med andra ord kan jag vänta mig en massa tandläkar besök och smärta i framtiden. Min mamma försökte övertyga mig om att det inte alls är nödvädnigt, för hon hade minsann inga problem, men det lugnade mig inte alls. Jag känner redan nu hur det svider och håller på (även fast jag är medveten om att det kan vara inbillat, just därför att jag tänker på det hela tiden).

Dessutom! Skulle det nu gå helt smärtfritt till när tandjäveln bryter sig upp, är det inte klar efter det. Sen ska den ju borstas och skötas om och den sitter ju så sjukt långt bak i munnen så jag fattar inte hur det ska gå till? En normal människa borde få kräkreflexer av att ha tanborsten så långt bak... Så då får man välja mellan att gå kräkreflexerna stimulerade var morgon kväll, ELLER en massa hål och elände som snart kommer innebära en massa kostnader för mig. Liten pest eller kolera varning på den va? I och för sig verkar jag har något slags under-saliv som är rena skyddsnätet för mina tänder, eftersom jag aldrig får hål trotts en massiv sötkonsumtion. Konstigt men sant. Samtidigt känns det inte direkt fräscht att låta bli att borsta tänderna, eller tanden. Tänk vad med grums det kommer samlas där i så fall.. Usch, nej. Jag hade faktiskt helst sett att den där tanden stannat där den var..

Är det föresten någon som vet om man föds med visdomständerna, eller om de utvecklas på något sätt? Känns ju lite lagom skumt om en liten bebbe skulle ha de här fetingtänderna i munnen? Men människokroppen har ju överaskat förrut så.

Nej, nu ska jag ägna mig åt lite uppmuntande läsning likt texten nedan.

Värme.

När en tand bryter fram, känner man ofta en tillfällig irritation i tandköttet runt om tanden. För visdomständer kan det ofta ta lång tid att bryta fram, och då kan man ibland få en mer långvarig inflammation i tandköttet.

Om visdomstanden inte kommer fram helt kan tandköttet runt omkring tanden få ett annat utseende än vanligt. Ofta bildas fickor i tandköttet där bakterier kan samlas. Ibland täcks också en del av tandens tuggyta av tandkött. När man biter ihop kan då en tand i motsatta käken irritera tandköttet så att det inflammeras eller blir sårigt. Det svullnar upp och kommer då ännu mer i kläm. Det händer oftast i underkäken.

Kommentarer
Postat av: Sara

Kan inte mer än instämma med en klar och hög stämma: De där jävla tandflikarna blir inflammerade hur ofta man än sköljer och gör rent... Ledsen men så är nog den bittra sanningen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback