Nu är det nog.

Så vad säger ni. Har det inte gått över gränsen (för länge sen) när man i USA väljer att publicera en barnbok som handlar om plastikkirurgi - där kirurgen får figurera hjälten som kommer och göra mamma snygg efter några års åldrande? I och för sig kan man kanske försvara det med att det är amerika, men ändå. Med det mini-amerika som vi i Sverige har blivit, lär det inte dröja innan någon översätter skiten och tar den över havet hit till vår Akademiska Bokhandel heller. Och ja, jag tycker helt enkelt inte att det är sunt att publicera en bok som innehåller repliker som dessa:

"Min kropp har blivit äldre och får inte plats i mina kläder längre" förklarar mamman för dottern.
"Men Dr. Michael ska fixa det och få mig att må bättre", säger mamman.

Kanske vore det bättre om hon istället sagt att hon nu kan köpa kläder i storleken 36-38 och äta normalt istället för att banta sig till en Size Zero, men allra bäst vore det om böcker i ämnet utseendefixering och liknande kunde slopas totalt. Skriv om härliga äventyr och galna lekar istället, tycker jag i alla fall. Tycker det är hemskt nog att tjockishetsen börjar redan i 4-5 klass. Hur ska det då gå om man börjar läsa plastikkirurgiböcker som 4-åring?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback