Privatisera sjukvården?

Efter att jag har gått igenom allt jag har gått igenom, hela svängen med pappa då förståss - än tänker jag inte sluta tjata, så har jag tänkt en del. Eller snarare undrat kanske, men det gör man väl i sina tankar? I alla fall, jag undrar hur de som vill sänka skatten egentligen tänker? Om de tänker över huvud taget? Eller de som vill privatisera sjukvården, hur tänker de? Ta pappa som exempel då. I två och ett halv dygn låg han på intensiven, med 2 sköterskor hos honom hela tiden. Det är ungefär 120 arbetstimmar, som skattebetalarna betalade åt oss. Dessutom låg han i respirator - en maskin som antagligen inte är helt gratis - under den här tiden. Han hade också 5-6 kanske 7 mediciner som hela tiden pumpades in i honom. Jag antar att varken medicin eller aparaturen som skötte det hela var speciellt billiga. Detta plus EKG-maskinen där man kunde se både kroppstemperatur puls och gud-vet-allt och en säng plats. Allt det här betalades också av skattebetalarna (som både mamma och pappa själv är en del av). Så, hur skulle det sett ut om sjukvården privatiserats? Om vi hade behövt ta oss till ett företag, som gärna vill gå med vinst, för att få allt det här? Jag tror inte det hade gått många minutrar innan vi blivit ruinerade. Vi skulle med andra ord inte haft råd att hålla min pappa vid liv. Hur hemskt är inte det? Och det är bara ett fall av många andra. Bland annat låg det en annan man på intensiven samtidigt som pappa. Han hade legat med öppen buk i en vecka, hela hans bäcken var krossat och så var det säkert nåt mer. Hans vårt var inte heller gratis, som ni hör. Så ja. Jag undrar verkligen hur man resonerar när man vill sänka skatterna, och privatisera sjukvården. Med vissa reservationer. Jag är inte fullständigt påläst, och kanske har jag fattat allt fel. Kanske är det inte Hela sjukvården som ska privatiseras? Och alla skatter som ska sänkas? Men ändå. Det är värt att tänka på.


Dessutom är jag rätt sur. Hur är man funtade i skallen om man anordnar demonstration Helt Utan annonsering?! Hur ska man kunna veta om den om man inte är med i organisationerna som anordnar? Jag vill INTE läsa om att demonstrationer genomförts, dagen efter i tidningen. Skämmes Tammefan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback