Juuuuuulen är hääääär (snart iaf)

Så var då första advent (äntligen?) här. Jag antar att alla redan är medvetna om det, men som sann bloggare (haha) kan man ju inte låta bli att ägna det ett eget inlägg. 2008's sätt att förbereda för jesus ankomst typ. Och jag som är så väldigt troende vill ju gärna anamma det ;) Nä, skämt åsido. Om vi för en stund förbiser att advent betyder ankomst och det ursprungligen innebar att man skulle förbereda för jesus ankomst (varför man nu gör det. han ankom ju för 2000+ år sedan? eller ska han återuppleva igen? eller har han inte dött för andra gången, och förväntas återvända på sin födelsedag? vilka spännande teorier lever ni efter) så är det ju en trevlig anledning att få tända ljus. Från mitten av oktoer till idag är det, i alla fall enligt mig, mest tråkigt och mörkt och det råder de fina stakarna (som man ju kan misstolka på valfritt sätt) och stjärnorna verkligen bot på. Jag tjuvstartade till och med i Onsdags och satte upp gardiner och grejer. Fast det skyller jag på strömavbrottet. Jag kunde inte stryka dem, men de gav mig något att göra :D

På tal om strömavbrottet föresten, vad galet det där snöovädret som kom i förra helgen var. Har aldrig varit med om maken, och det hade inte pappa heller sa han. Och han är ffs 58 år. Då har man varit med om mycket, men inte ett sånt snöväder. Jag fick åka traktor från jobbet, för att det var enda fordonet vi fick ut. Och vägen var så snögropig så jag satt och studsade in i "fönsterbrädet" på traktorn så jag blev helt bortdomnad. Helt galet. Och vattenfall fick ge upp att laga el-ledningarna eftersom det föll träd oavbrutet. När de väl kunde ge sig ut låg det 20 träd på samma ställe över linjen. Ännu mer galet. Det var vi och Sveriges norra fjäll som hade lika mycket snö. Helt galet som sagt.

Nu åter till julen. Jag funtar på att skita i julklapparna i år. För närvarande har jag i alla fall noll inspiration eller sug efter att hitta "de där perfekta klapparna" med tillräckligt ohögt pris och tillräckligt hög glädjebringningsfaktor hos mottagaren. Jag funtar på någon slags välgörenhet istället. Antingen UNICEFs gåvoshop där man kan handla vaccin, mat, varma filtar eller annat nödvändigt för nödställda i världen. Eller något annat. Typ till fonder som "skapar resurser för forskning" (citat från Parkinsonfonden). Då antagligen fonder som har koppling till familjen/släkten. Som en inderekt julklapp typ. Jag vet inte. Jag har ju ändå 24 dagar att bestämma mig på. :P Nu fick jag världens konstigaste tankar också. Typ att det skulle tolkas som ett tecken på att jag inte bryr mig om de jag i vanliga fall ger klappar till om jag lade pengar på något av ovan nämnda. Överanalyserande? Jag? Nej, det kan jag väl ändå aldrig tro ;D Bäst jag slutar här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback