Sången om Josefin

Josefin

Det var en gång en flicka som hette Josefin,
Josefin fin fin, Jose Jose Jose fin.
Den enda skatt hon ägde, det var en symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.

Hon hade dock en fästman som hette Jonatan,
Jonatan tan tan, Jona Jona Jonatan.
Och han var inte fager men hon var likadan,
likadan dan dan, lika lika likadan.

Han ägde en skuta som uppå böljan for,
böljan for for for, böljan böljan böljan for.
Den hade han fått ärva av sin gamla mor,
gamla mormorsmor, gamla mormorsmormorsmor.

Han skrivade ett brev till sin kära Josefin,
Josefin fin fin, Jose Jose Jose fin.
Och bjöd uppå skutan med hennes symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.

Och när de hade seglat uppå den blåa sjö,
blåa sjö sjö sjö, blåa blåa blåa sjö.
De stötte mot en klippa invid den gröna ö,
gröna ö ö ö, gröna gröna gröna ö.

Och Jonatan han sade - Jag tror vi sitter fast,
sitter fast fast fast, sitter sitter sitter fast.
Jag tror vi måste slänga en del av vår ballast,
vår ballast last last, vår ba vår ba vår ballast.

Så slängde han ballasten, och det var symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.
Och efter det så slängde han sin kära Josefin,
Josefin fin fin, Jose Jose Jose fin.

Nu går han där och sörjer sin kära Josefin,
Josefin fin fin, Jose Jose Jose fin.
Som sitter där på havets djup och trampar symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.







D
en här barnlåten är väl fin? Typiskt bra att sjunga om män som slänger fästmöar och deras ägodelar i vattnet bara för att en båtjävel går på grund. Speciellt för barn som är mitt uppe i att skapa sin uppfattning om sunt beteende. Men det kanske bara är jag? Nu när jag tänker efter har ju till och med jag (haha) blivit en helt okej människa trots att jag sjöng denna låt både en och två gånger i en något yndre ålder. Men så har jag aldrig haft en båtägande fästman heller så var det bra med den saken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback