Poetry Slam

Det är något visst med Poetry slam alltså. Jag har varit på det ett par gånger i Uppsala och oftast gått därifrån alldeles uppbrymd. Fantastiskt vilka ordlekar vissa kan ta till, och att folk hittar ord att beskriva precis det jag känner? Helt otroligt! Sen har det alltid hört till att sucka tillsammans med Vännen över konfrenciern som envisas med att säga Poetry Slem, och de pretentiösa vänsternallarna som tror att de är något. Det har varit en hel del fina källar både på Grand och Ofandahls i Uppsala. Så idag var det till att bedöma Poetry Slam-scenen här i Linköping.

Jag minns inte varför, men tidigare i veckan fick jag för mig att googla "Poetry Slam Linköping" och fick fram Linköpings poesiförening som första resultat, och som en händelse råkade det ordnas poetry slam precis idag. Jag måste gå! tänkte jag. Raggade tag i en klasskompis (som först mest såg förvirrad ut när jag pratade om jätteinspirerande tävlingar i poesi. hmm, I wonder why ;) ) och idag var det alltså dags. Vi letade oss fram till något som heter Elsas Hus och verkar vara någon slags ungdoms/kulturs/ABF-hus. Mycket mysigt om du frågar mig :) Och fina ungdomspriser på caféet, det gillas ju alltid liksom.

Så till själva poesin. Ja, vad ska man säga. Det var ju inte som i Uppsala, då det bara var ungdomar som uppträdde, och det i Uppsala i alla fall brukar vara ungdomar upp till 30 blev det ju en helt annan grej. För att uttrycka det diplomatiskt skulle de flesta av kvällens poeter behöva träna lite mer. Men det är ju det som är halva grejen med Poetry Slam också, att folk får våga tränas till bra estradpoeter :D Sen är det alltid trevligt med flummande konfrencierer som står och drar i skägget och drar små underhållande vitsar under poängräknandet. För att inte tala om högstadiekillarna som läser dikter om det förruttnande köttet...

Nåja, jag hoppas det blir fler poesikvällar där på Elsas hus, och om inte annat svänger jag säkert förbi där för lite billigt fika och trevlig pluggtillvaro någon eftermiddag när jag är trött på bilbioteket ;)

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback