National Anthem

Idag är det väl nästan lite skamligt att erkänna något sånthär, men jag kan inte låta bli att tycka att den här versionen av Sveriges nationalsång är så otroligt vacker. Jag vet att det inte är helt oproblematiskt att visa gillande mot denna sång, men jag väljer att göra det ändå. "Att tycka om Sveriges nationalsång är inte rasistiskt" hävdar många idag, och det är förvisso en sanning. Kruxet ligger i att de som hävdar detta ofta har rasistiska tankar och detta uttalande har, som jag har upplevt det, blivit att likställa med rasism. När jag då, som identifierar mig med allt annat än främlingsfientliga tankar, visar mitt gillande - blir jag automatiskt rasist i andras ögon? Det kanske är lite väl problematiserande och analyserande, men det är ändå viktigt att tänka på betydelsen av att spela, eller inte spela, denna sketna nationalsång. Nu får ni njuta av melodin istället!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback