Schyssta killens sång

Fick nys om sångaren Loke Nyberg precis, och vilket nys sen! Kolla på sångtexten här nere. Är det genialt eller genialt? Jag gissar på genialt! Och nästa Lördag spelar han i Uppsala. Gå ni som kan! Själv jobbar jag mellan 06:45 och 21:00 så jag får torka gummrumpor istället. Men det är inte fy skam det heller.

Loke Nyberg - Schyssta killens sång

Ja, jag är den schyssta killen. Ett av få manliga snillen

som förstått att det finns orättvisor mellan våra kön

och att jag själv i mångt och mycket har en del i könsförtrycket.

Att vi män så gott som jämt har högre lön

och rätt att tränga oss i kön.

Om jag är feminist? Jag ber! Numer är jag nog mer av queer.

Jag är så pk man kan bli. Härskarteknik och fördomsfri.

Och uppå internationella kvinnodan

då demonstrerar vi ihop och läser Edith Södergran.

 

Ja, i ett sjukt patriarkat är jag din manlige kamrat

som gör sitt allra bästa för att vara genusobjektiv.

Och jag är inte den som klagar över stängda tjejmiddagar

och jag ställer inte till nåt himla liv

när du tafsar på pin kiv.

Jag håller både mask och trut när vi om torsdan rumlar ut

och du blir aspackad och plump och raggar småpojkar på Gump.

Och ifall ingen låter charma sig omkull

ställer jag upp på lite oskyldigt och kravlöst kompisknull.

 

Jo, för jag är den schyssta killen. Biten utav tjejbacillen.

Det är helt okej med skämt som rör min kropp eller potens.

Och det är klart att jag försvarar dig mot andra onda karlar

ber om ursäkt för vår usla existens.

Jag riktigt lider med din mens.

Ser inget kön bara person. Jag finner ingen attraktion

i den nervösa energin hos en kåt och glad blondin.

Nej, om en kvinna nånsin skulle få mig kär.

Ska hon va vildvuxen och lesbian och SCUM-reaktionär.

 

Sådan är din schyssta kille för det var väl så du ville

att jag skulle vara för att kunna godkännas som vän.

Att jag är blek och mjuk i hyn, bisexuell och androgyn

en form av acceptabelt undantag bland män

som insett sanningen

Min manlighet är blott ett skal. Jag vill bli genusneutral.

göra bot och bättring och radera operera och kastrera

varje del av mig som upplevs maskulin.

Sen kan vi tjura med varann och sjunga

alla män är, alla män är, alla män är svin.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback