En dikt.

En dikt av en anonym författare.
Läste den idag och blev skrämmande berörd.


Mamma? (Har du glömt mig?)
Kommer du ihåg att jag är
ett Maj-barn, mamma?
Att mina färger är vinter
och att jag älskar röda rosor?

Kommer du ihåg alla dom där
bilderna jag målade av vår familj, mamma?
Streckgubbar med lyckliga leenden
och dig med en ros i handen.

Kommer du ihåg blicken
i mina ögon då du sa
åt mig att gå ut ur rummet, mamma?
Mörka ögon men med ett glatt leende
gjorde jag exakt som du sa åt mig.
Mamma, kommer du ihåg
att mina ögon är grön-blå?
Pappa? (Jag är trasig)
Jag ville skrika och
gråta i natt, pappa
Ångesten slog mig och
det gjorde ont, så ont

Jag gjorde illa
mig själv i natt, pappa
Streck och otydliga tecken
Och blodet bara rann och rann

Jag kräktes
magsyra i natt, pappa
Två fingrar i halsen och
det sved och sved

Jag är trasig pappa
Har du märkt det?

Kommentarer
Postat av: hanna

fin, levande dikt :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback