Kvinnliga 7-års dag

Idag firar jag min kvinnliga 7-års dag. För er som inte vet vad det innebär så är det idag på pricken 7 år sedan jag fick min första menstruation! Tjoho! Jag kommer ihåg att jag blev så rädd när jag drog ner trosorna att jag började gråta, och ropade på mamma. Nu har jag som tur är vant mig och jag har nog aldrig gråtit på grund utav det igen. Inte av själva blodet/slämhinnan i alla fall. Sen kan det ju vara så att jag gråtit av någon dålig film, eftersom hormonerna inte riktigt ligger där dom brukar under den tiden.

Hah, man var så liten då, för sju år sedan. Jag kommer ihåg att jag var så orolig. Som många svenska ungdomar med mig prenumererade jag på KP. I KP finns det en Kropp & Knopp sida dit andra prenumeranter kunde skicka frågor och få svar av experter. Med jämna mellanrum kom det frågor om just mensen och många, kanske de flesta, handlade om regelbundenheten. Oroliga 12-åringar frågade om det var normalt att ha 3 månaders mellanrum mellan menserna, de visste ju att det brukar komma en gång i månaden. Och experterna övertygade om att det var sååååå normalt så, att det finns många som har det så och att det kan ta något/några år tills den blir regelbunden. Den här frågan och svaret kom väl i varannan KP-tidningen eller något och jag blev oroligare och oroligare. Det var nämligen så att jag hade Exakt regelbunden mens redan från början. Och är det normalt att ha oregelbunden från början måste det ju vara onormalt att ha regelbunden. Jag undrade vad det var för fel på mig, och inte vågade jag fråga någon heller.

Ja. Man var liten som sagt. Att man kunde ha såna tankar över huvud taget, hah. Får se hur det blir i klimakteriet sen, som väl kommer om sådär 30-35 år...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback