Älskade jonas

Vilket geni Jonas Gardell är!! Det har jag väl i och för sig varit smått medveten om en längre tid, för vad av det han gjort och jag sett/läst/hört har inte varit jättebra?! Inte mycket du. Men nu när jag läst Jenny, den fristående fortsättning på Ett ufo gör entré och En komikers uppväxt, framstår det om möjligt ännu tydligare. Varje kapitel är ett konststycke i sig, och man vill bara njuta av nästa och nästa och nästa. Detta samtidigt som man inte vill avnjuta dem för fort, i rädsla för att de snart ska ta slut. Hela boken är ju helt fenomenal! Massa smarta metaforer/liknelser och ett bildspråk som heter duga. Och så de olika perspektiven, när man ett kapitel är hos Jenny kvällen innan hon slutar nian, och nästa kapitel är hos Juha, 25 år senare ,som försöker ta reda på vad som hände just den kvällen. Oh så bra det är! Man vill inte lägga ifrån sig boken! I morse läste jag samtidigt som jag borstade tänderna. Det slutade med att jag lade ifrån mig tandborsten och bara läste istället, med antagligen lite för orena tänder. Sånt gör den boken med en. Har du inte läst den, borde du verkligen se till att göra det - precis som alla andra Gardell böcker. Har du läst dem och inte fattat storheten med dem är det bara att ge upp. Ditt liv är förlorat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback