Trans...

Jag hatar att jag aldrig lär mig skillnaden, eller vad som är vad över huvudtaget. Därför kommer här en liten lista på ord jag vill lära mig. Nån som kan ordna med glosförhör?

Transgender
Engelskt uttryck som kan översättas till ”transperson” på svenska.

Transgenderist
En person som är transgenderist är inte transsexuell, transvestit, dragqueen eller dragking men har ändå en upplevelse av att inte vara traditionell kvinna eller traditionell man. Kan också vara en person som har helt andra definitioner på kön och/eller genus och relevansen för kön och/eller genus i samband med personligheten och personens liv. Detta är en könsrollsidentitet.

Transperson
Ett samlingsbegrepp som vanligtvis avser individer vars könsidentitet och/eller könsuttryck tidvis eller alltid skiljer sig från normen för det kön som registrerades för dem vid födseln. Bara den som själv identifierar sig som transperson är det. I begreppet ingår vanligtvis dragqueens, dragkings, intersexuella, transgenderister, transsexuella och transvestiter.

Transsexuell / Transsexualism
En person som upplever sig vara av motsatt kön jämfört med sitt biologiska kön. Är en medicinsk diagnos och kan vara ett sätt att identifiera sig.

Transvestit / Transvestism
En person som är transvestit vill tidvis, ofta eller alltid ikläda sig eller använda sig av motsatta könets kläder och/eller andra attribut i syfte att uppnå behag eller i vissa fall sexuellt behag. Är ett könsrollsuttryck.

Listan är tagen från rfsl.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback