En kvinnlig Marseljäs

"Upp döttrar utaf höga Norden!
Upp! hårda nöden kallar er.
Betänken kvad er dygd är vorden,
Och hur man åt er feghet ler.
Upp! Kämpen mot den hop, som bjuder
Upp all sin makt att fjettra er.
Upp! Himlen nog eder kraft ger:
Stridsstången för er, qvinnor, ljuder:
Upp, systrar, väpnen er,
Vår frihet fordrar det;
Gån på, gån på! Vi frihet få
Och målet vi uppnå."

Något till förfesten kanske? Om ni inte kör klassikern "Karl den XII" när man tar bort ett ord per gång man sjunger den. Den blir liksom roligare ju längre festen lider, och då börjar den ändå på topp. I alla fall, den kvinnliga Marseljäsen sjungs tydligen med den "riktiga" marseljäsens melodi. Tyvärr förtjänar jag mitt betyg i franska så lite att jag inte kan den. Men jag kan fantisera om hur bra det låter!

Ikväll blire vin! Igen. Måste ju lära mig hur en riktig student lever. Med levern i ständig akvitet ;)

Fridens liljor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback