Snart är det jul, här i vårt hus

Alltså, jag vet inte kommer som någon jättestor överaskning för någon av er typ fem läsare jag har, men idag är det i alla fall en månad kvar till julafton. Tjoho! Jag håller på att längta ihjäl mig. Typ. Samtidigt som illamåendet över konsumtionshetsen tränger sig allt högre i halsen blir jag allt varmare i magen av tanken på familjen, maten och känslan. Lite väl pretentiöst uttalande det där kanske, men vad göra om det verkligen är så? Men i alla fall, konsumtionshets var det ja.

Som det ser ut nu kommer jag i alla fall ge bort "riktiga" julklappar i år. Det gjorde jag inte förra året, då gav jag bort goda gärningar istället. Goda gärningar i form av välgörenhet som de allra flesta nog är lite väl dåliga på att få tummen ur och göra. Förra året blev det UNICEF som fick mitt (eller deras?) stöd i form av malariasprutor och högenergikex. Mycket vackert. Men i år blir det alltså julklappar, fast lite mindre konsumtionshetsiga julklappar än vad som är vanligt. Jag satsar på second hand, egenpysslat eller "upplevelser". Känns humanare på något sätt, eller så är det bara jag som är dum i huvudet... Jaja, men någon ska ju vara det också ;) (mitt nya motto. så bra att kunna säga så om alla oönskade egenskaper man har!).

Min önskelista (ja, man får skriva såna fast man inte är barn längre!) ser ut ungefär som det jag tänker ge också ~Sånt som inte är nyproducerat
~Sånt som är hemmapysslat/-bakat/-sytt
~Sånt man gör tillsammans.

Och jo, det är klart att jag skulle kunna ge en detaljerad lista med precis vad jag önskar men det känns bättre såhär med någon slags summa av allt. Ingen fattar ju ändå vad jag pratar om när jag name dropar designers från 50-talet och annat sånt jag tycker är kul, så då är det lika bra att hålla käft :P

Och nä, jag kommer inte överge UNICEF bara för att jag råkar känna för att ge julgåvor till släkten den här julen. De kommer få sin beskärda del även i år :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback