Ja tack!

Ja Tack

En varm hand.
Ett varmt bo.
En varm kofta
att trä på de isande tankarna.
En varm kropp
att trä på kroppen.
En varm själ
att trä på själen.
Ett varmt liv
att trä på det isande livet.

Sonja Åkesson


Lite kyligt idag. Både utomhus och i tankarna.
Försöker muntra bort det (kan man ens muntra bort något?) med boxträning och umgänge.
Tyckte i alla fall att dikten ovan passade idag.
Den är förövrigt grym på skivan där några av Sveriges fantastiska sångerskor tolkar dikter av Åkesson.
Och bara för att jag råkade missa andra 8e Mars-advent igår delar jag även med mig
av hennes lite mer kända och jämställdhetsinriktade dikt Vara vit mans slav.
Läs och njut. Så peppar jag inför 8e Mars-planeringsmötet jag ska på i morgon.


Vara Vit Mans slav.
Vit Man vara snäll ibland, javisst
dammsuga golven och spela kort
med barnen i Helgen.
Vit Man vara på för Jävligt humör
och svära fula ord
många dagar.
Vit Man inte tåla Slarv.
Vit Man inte tåla stekad Mat.
Vit Man inte tåla Dum mening.
Vit Man få stora Anfall
snubbla barnens pjäxor.
Vara Vit Mans slav.
Föda Annan Mans barn.
Föda Vit Mans barn.
Vit Man taga hand
Bekosta alla barnen.
Aldrig bliva fri Stora Skuld
till Vit Man.
Vit Man tjäna Lön på sina Arbete,
Vit Man köpa Saker.
Vit Man köpa hustru.
Hustru diska sås.
Hustru koka lort.
Hustru sköta grums.
Vara Vit Mans slav.
Vit Man tänka många Tankar bliva tokig?
Vara Vit Mans slav.
Vit Man supa full slå sönder Saker?
Vara Vit Mans slav
Vit Man tröttna gammalt bröst gammal
mage
Vit Man tröttna gammal hustru
ber fara åt Helvete?
Vit Man tröttna Annan Mans barn?
Vara Vit Mans slav.
Komma krypa knäna
tigga
vara Vit Mans slav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback