Skärpning samhället!

Jag skulle vilja veta vad man tänker som mamma och/eller syster när man ger sin 3-4 åring ett rosa läppglans, med tillhörande rosa lilla kasse med fluff på. Vad är det man vill säga till den lilla? Jag kan gott förstå om en liten tjej i den åldern inte kan reflektera över könsmönster och så vidare, men både morsan och syrran borde vara mycket väl medvetna om det. Vad ska då läppglanset stå för? Tycker de att det är helt okej att också lillflickans generation ska uppfostras till att bli objekt? Kleta, kleta, smeta, smeta - allt för att vara snygg! Visste ni föresten att från början (alltså rent bilogiskt) handlar hela läppglans-fenomenet om att få folk att associera till ett par andra glänsande läppar. Har jag hört i alla fall. Vet inte alls om hur hög sanningshalten är i det, men med allt vad vi är programerade till låter ju inte det helt orimligt. Något som däremot låter helt orimligt för mig är att man redan som 4-åring ska få folk att tänka på hennes andra glänsande läppar. Hur glänsande är de läpparna över huvud taget?! Herre gud. Skärpning samhället, skärpning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback