Kvinnor i bibeln

Jag läser bibeln och blir så arg så arg så arg. Usch. Det är verkligen utom mitt förstånd vissa (eller ganska många) saker som förmedlas där. Inte konstigt att kristdemokraterna är funtade som dom är när dom haft bibeln som lärobok. Visserligen har väl jag också haft det, iom att våran "samhällsmoral" mycket bygger på kristna värderingar. Men var finns de värderingarna Inte förmedlade?! Jag ser det mer som sunt förnuft än något religiös blaj.

Här kommer i alla fall några utdrag från 3 Mos 15:19 och franåt.
Läs och förundras. Eller äcklas.

"När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar. Den som rör vid henne är oren till kvällen."
    

"Allt hon ligger på medan hon har sin menstruation blir orent, och allt hon sitter på blir orent."

   
"Den som rör vid hennes bädd skall tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen."


"Den som rör vid något hon har suttit på skall tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen"


"Om det ligger något på bädden eller där hon har suttit och någon rör vid detta, är denne oren till kvällen."
 

Och så fortsätter det. Det är ju verkligen jättebra. Att när kvinnan varit avhållsam och duktig och låtit bli att kåta sig och sexat (vilket jag rent fördomsfullt tror ses som något bra i bibeln), ska hon ändå straffas för att hon får mens. Det som är något hon själv inte kan styra över eller hindra på något sätt. I alla fall för mig känns inte det som en sådär jättesund inställning till kvinnan. Sen mitt skoarbete jag skrev på det här ämnet har jag flera bra exempel där ungefär samma inställning. Bland annat ska en otrogen kvinna bli straffad å det grövsta, medans det är fritt fram för männen att knulla lite vid sidan av. Det är ju också strålande, tycker ni inte? Ta hennes sexualitet ifrån henne och gör den ful. Ja, hon ska bara vara mannens tillfredsställelsehål. Jätte fint. Verkligen. Usch! Men å andra sidan söker väl ja de budskap jag vill. Feministfitta som jag är.

 


Kommentarer
Postat av: Martin

Det är mer eller mindre så det ser ut i samhället idag med. Eftersom mannen drivs av sin sexdrift har därmed kvinnan otrolig makt och därför måste man skuldbelägga kvinnors sexualitet för att ta denna makt ifrån er, tyvärr.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback